האזנת סתר – האם עבירה פלילית?

האזנת סתר והקלטה באופן נסתר

חוק האזנות סתר תשל"ט- 1979, אוסר על האזנות סתר שאינן מותרות במפורש בדין.

ויודגש כי המדובר בהקלטת סתר שלא ע"י גורם מוסמך בגדר רשויות הביטחון ואכיפת החוק של המדינה ושלא באקראי – אלא בכוונה תחילה.

"האזנת סתר" מוגדרת בחוק כ- "האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה". כבר מכאן אנו למדים שהאזנה, קרי הקלטה לשיחה בהסכמה של לפחות אחד מבעלי בשיחה – אינה נופלת להגדרה של האזנת סתר ולפיכך מותרת.

מכאן נובעת המסקנה הפשוטה, שמשתתף בשיחה רשאי להקליט את השיחה אפילו אם אף אחד מיתר המשתתפים בשיחה לא הסכים לכך.

חשוב לציין שזוהי האפשרות היחידה החוקית לבצע הקלטה של שיחה שלא ע"י גוף מוסמך, שכן האזנת סתר לשיחה שהמקליט איננו משתתף בשיחה – הינה האזנת סתר ולפיכך אינה חוקית.

רבים המקרים בהם חוקרים פרטיים מאזינים באופן לא חוקי ומקלטים שיחות ועוברים על חוק האזנות סתר, דבר המונע מהם להגיש את ההקלטה כראיה בביהמ"ש, שכן מדובר בראיה שאינה קבילה.

לפיכך, חשובה מאוד ההבחנה בין הקלטה להאזנת סתר. כאשר הקלטה של שיחה כאשר המקליט הינו אחד המשתתפים בשיחה – והינה חוקית. ואלו האזנת סתר הינה הקלטה של שיחה כאשר המקליט אינו משתתף בשיחה, ואם אינו מוסמך לבצע הקלטה זו בגדר רשויות הביטחון ואכיפת החוק של המדינה – מדובר בהקלטה שאינה חוקית.

לסיכום – ניתן להקליט שיחה כאשר ההקלטה מבוצעת ע"י אחד ממשתתפי השיחה, כאשר הקלטה זו חוקית היא גם ניתנת להגשה כראיה בביהמ"ש.

 

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support