קבלת דבר במרמה

מהי מרמה וכיצד מתייחס החוק להשגת טובת הנאה באמצעות טענות שווא

בתוך חוק העונשין בישראל, בפרק הנוגע למרמה סחיטה ועושק קיימת גם העבירה של קבלת דבר במרמה, שהיא עבירה פלילית לכל דבר אשר העונש עליה הוא 3 שנות מאסר ובמידה וזו נעשתה בנסיבות מחמירות, הרי שהעונש עליה הוא 5 שנות מאסר. על מנת להרשיע אדם בעבירה של קבלת דבר במרמה החוק גם מגדיר מהו אותו דבר ומהי מרמה.

אותו הדבר שאדם מקבל במרמה יכול להיות על פי חוק מקרקעין, מיטלטלין, זכות וטובת הנאה ולמעשה הדבר המתקבל במרמה יכול להיות דבר מה פיזי או כלכלי, אך הוא יכול להיות גם זכות או טובת הונאה ומשום כך אותו דבר יכול להיות גם דבר מה נפשי או סיפוק גופני שאינו חומרי. מהסיבה הזו אנו עדים למקרים לא מעטים בהם אילו שהורשעו בעבירה של קבלת דבר במרמה, קיבלו למעשה טובת הנאה שהיא יחסי מין ולמעשה אדם המרמה אדם אחר ובעקבות כך מקבל סיפוק מיני או רגשי.

הוכחה למעשה מרמה

אך על מנת להוכיח את אלמנט המרמה שבעקבותיו קיבל הנאשם את אותו דבר, צריך החוק להגדיר גם מהי מרמה. למעשה מרמה על פי חוק היא טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת. למעשה על מנת להוכיח שאדם ביצע עבירה של קבלת דבר במרמה יש להוכיח כי הנאשם טען ביודעין טענה כוזבת, אך אם הנאשם לא ידע שמדובר בטענה שאינה אמת, הרי שלא בוצעה כאן עבירה.

החוק אף מוסיף ומציין כי חלק מהותי מן העבירה של קבלת דבר במרמה הוא השגת היתרון של המרמה ולמעשה אם המרמה משיג יתרון בעקבות המעשה ומן הצד השני האדם המרומה סופג נזק או הפסד, הרי שמדובר בקבלת דבר במרמה ומעבר לכך, גם אם המרומה לא ספג נזק או הפסד, אך המרמה השיג בעזרת המעשה יתרון, מספיק הדבר על מנת לקבוע שבוצעה עבירה של קבלת דבר במרמה.

קבלת דבר במרמה – עבירה סבוכה

מכיוון שמדובר בעבירה סבוכה ובעלת סעיפים לא פשוטים, מערכת המשפט בישראל והפרקליטות המגישה כתבי אישום, דואגים לוודא כי בכל מקרה אכן התבצעו כלל מרכיבי העבירה טרם הגשת כתב אישום וכך לדוגמא סעיף חשוב אשר תמיד חייב להתקיים הוא קבלת הדבר בעקבות מעשה המרמה ולמעשה יש להוכיח באופן בהיר וברור כי אותו הדבר התקבל בעקבות מעשה המרמה ולא מסיבה אחרת.

בעבר מוכר לנו מקרה למשל שבו אדם כבן 50 הציג עצמו לנערה צעירה באינטרנט כאילו היה נער צעיר בעצמו ולאחר שאילו ניהלו קשר רומנטי באינטרנט במשך תקופה, זה גילה כי למעשה אינו נער צעיר והשניים ניהלו קשר רומנטי שכלל קיום יחסי מין ובעקבות כך הואשם הגבר בעבירה של קבלת דבר במרמה שכן יחסי המין הושגו באמצעות מרמה ובעקבות העובדה שהגבר הציג טענה כוזבת כאשר הוא יודע שמדובר בטענה כוזבת.

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support