הסתה לגזענות

יחס החוק למעשי גזענות והסתה

במדינת ישראל כמו במדינות מערביות רבות קיים חוק המגן על חופש הביטוי, אך יחד עימו קיים גם חוק הנוגע להסתה באופן כללי ובתוכו ניתן למצוא גם הסתה לגזענות. הסתה לגזענות בחוק העונשין נכללת יחד עם הסתה לאלימות או לטרור והחוק באופן בסיסי מגדיר כי גזענות היא רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני. 

הבסיס העומד מאחורי החוק אינו נועד למנוע פגיעה אפשרית ברגשותיה של קבוצת האוכלוסייה שכנגדה התבצעה ההסתה, אלא למנוע מקרים בהם אדם אחד יוביל לכך שאדם אחר ינהג בגזענות כלפי אדם אחר, כאשר במקרים החמורים שלה, הסתה לגזענות עלולה לגרום לאחרים לנהוג באלימות כלפי אילו המשתייכים לקבוצה מסוימת בעלת בסיס דתי, לאומי, גזעי, אתני וכדומה. החוק בישראל אינו סבלני כלפי אילו המגלים מעשי גזענות וכך כל אדם אשר יבצע עבירה פלילית מתוך מניע של גזענות צפוי לעונש כפול מזה של העונש הקבוע בחוק לאותה עבירה.

יחד עם זאת החוק גם מחפש אחר אילו המעודדים אחרים לבצע מעשי גזענות ולשם כך כיום על פי סעיף איסור פרסום הסתה לגזענות, כל מי שיפרסם דבר מה מתוך כוונה להסית לגזענות צפוי לעונש מאסר של חמש שנים. אותו פרסום על פי חוק יכול להיות כתב, דבר דפוס, חומר מחשב או כל מוצג חזותי אחר וגם כל אמצעי שמיעתי העשוי להעלות מילים או רעיונות, בין לבדו ובין בעזרת אמצעי כלשהו.

כך למעשה הסתה לגזענות יכולה להיות במקרים בהם אדם בתוך קהל אוהדי כדורגל מתחיל בצעקות 'מוות לערבים' ובעקבותיו מתחיל המון לקרוא באותה הקריאה, במקרים בהם אדם מרסס כתובת נאצה כנגד מיעוט ואותה הכתובת נצפית על ידי אחרים או למשל במקרים בהם מפרסמים דבר מה בדפוס שיש בכוחו להסית אחרים למעשי גזענות. על פי החוק אין משמעות אם דברי ההסתה הובילו לגזענות או לא, או אם הייתה בהם אמת ומספיק שנאמרו או נכתבו מתוך מטרה להסית לגזענות.

יחד עם זאת בחוק ישנם גם סייגים שנועדו בין היתר להגן על הזכות החוקתית של חופש הביטוי וכך לדוגמא פרסום של ציטוט מתוך כתבי דת ותפילה, או מעשה שהוא חלק משמירה על פולחן של דת לא יחשבו לעבירה של הסתה לגזענות כל עוד יוכח שלא נעשו מתוך מטרה להסית לגזענות. גם פרסום של דין וחשבון נכון והוגן כדוגמת פרסום נתונים וממצאי מחקר לא יחשבו לעבירה של הסתה לגזענות כל עוד הוכח כי לא נעשו מתוך מטרה של הסתה לגזענות. 

מעבר לפרסום הסתה לגזענות, על פי החוק גם אדם אשר מחזיק ברשותו פרסום שמטרתו הסתה לגזענות צפוי לעונש מאסר של שנה בפועל. החזקת פרסום גזעני יכולה להיות החזקה של קלטות, ספרים או פוסטרים שיש בכוחם לגרום לאחרים לנהוג בגזענות. בתי המשפט הבוחנים את המקרים השונים של הסתה לגזענות בוחרים האם להרשיע אדם בעבירה פלילית זו תוך שהם לוקחים בחשבון את נסיבות המקרה הספציפיות ובהתחשבות בחופש הביטוי.

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support