כתב אישום פלילי

כתב אישום פלילי מה זה?

המסמך הרשמי המפרט את כל פרטיה של עבירה פלילית נקרא כתב אישום פלילי. לאחר הגשת כתב האישום יוזמן הנאשם לבית המשפט על מנת לנסות להוכיח את חפותו.

אנו שומעים רבות דרך דרכי התקשורת על הגשת כתב אישום פלילי כנגד נאשם בעבירה פלילית כלשהי ולמעשה הגשה של כתב אישום פלילי היא שלב אחד בתוך ההליך הארוך שבו אדם מואשם בגין ביצוע עבירה פלילית ונשפט בגינה. כתב אישום פלילי הוא למעשה מסמך רשמי אותו עורכת התביעה והפרקליטות והוא זה שמפרט את כלל הפרטים הנוגעים לביצוע עבירה פלילית כלשהי, בין אם עבירה חמורה של רצח, תקיפה, או גרימת מוות ברשלנות ובין אם עבירה פעוטה יותר כמו עבירת תנועה כלשהי.

כתב אישום פלילי מפרט למעשה את כלל הנסיבות הקשורות לאותו האירוע שבו בוצעה העבירה ועליו לכלול את שמות הנאשמים, העדים ומעורבים אחרים באירוע, את הזמן המדויק, התאריך, השעה והמקום שבהם התבצעה העבירה ואת כלל הטענות והאישומים העומדים כנגד הנאשם באותה עבירה פלילית. כתב האישום הוא למעשה תוצאה של החקירה המשטרתית ושל השלב המקדים בו נאספות הראיות ומתגבשים הטיעונים כנגד נאשם ובתום אותו שלב מחליטה הפרקליטות האם להגיש כתב אישום או האם לסגור את התיק הפלילי.

הגשת כתב אישום פלילי

ברגע שהוחלט על הגשת כתב אישום פלילי כנגד נאשם, הודעה על הגשת כתב האישום ופרוטו מוגשת לנאשם בצירוף זימון לשימוע בבית משפט. באותו השימוע נדרש הנאשם להגיב לכתב האישום העומד נגדו, לציין בפני בית המשפט האם הוא כופר או מודה באישומים נגדו ולמעשה זהו השלב שבו הנאשם מנסה לשכנע את בית המשפט כי לא היה בסיס להגשת כתב אישום, לנסות ולערער על כתב האישום ולהוביל בכך לביטול כתב האישום ולסגירת תיק פלילי כנגדו.

מהסיבה הזו מצידה של הפרקליטות ישנה חשיבות עליונה לבניית כתב אישום מבוסס ויציב אשר יחזיק מעמד בבית המשפט ונגד הניסיונות לערער עליו. כך למשל רק מי שמצוין בכתב האישום כעד, יכול לשמש כעד בבית המשפט וחל איסור על התביעה לזמן עדים אשר אינם מופיעים בכתב האישום. מעבר לכך, מרגע הגשת כתב האישום בו מפורטים שמות העדים, חל איסור מוחלט על הנאשם ליצור כל קשר עם מי מן העדים, שכן מעשה כזה יכול להיחשב לשיבוש הליכי משפט ולהדחת עד ולמעשה להוביל לאישומים נוספים.

כתב אישום יכול להיות מוגש נגד כל אדם המואשם בעבירה כלשהי וישנה חשיבות לשכירת שירותיו של עורך דיו בשלב מוקדם ככל הניתן ולמעשה לא מומלץ לחכות להגשת כתב אישום ורק לאחריו ליצור קשר עם עורך דין, שכן עורך דין פלילי יכול להעריך מה יכלול כתב האישום העתידי וכיצד להתכונן אליו. עורך הדין ידע כיצד לבחון את כתב האישום וכיצד למצוא בו פגמים שיכולים לשמש את ההגנה במהלך השימוע ובמהלך המשפט, על מנת להוביל לביטול האישומים.

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support