רישום כוזב במסמכי תאגיד

עבירות מרמה של תאגידים במסגרת נהלי עבודה

בחוק העונשין של ישראל תחת הפרק הנוגע למרמה, סחיטה ועושק מפורטת העבירה המוכרת של רישום כוזב במסמכי תאגיד שהיא עבירה פלילית ועונשה מאסר בפועל של חמש שנים. זאת כאשר תאגיד יכול להיות עמותה, חברה, ארגון שיתופי, גוף כלכלי או כל קבוצת אנשים אשר התאגדה לגוף בעל ישות משפטית נפרדת, כאשר החוק נוגע גם לתאגיד העומד להיווסד ומבצע עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד יכול להיות חבר, מנהל, פקיד או מייסד של אותו תאגיד.

כל בעל תפקיד בתוך אותו תאגיד אשר רושם או גורם באופן כלשהו לרישום של פרט כוזב במסמך תאגיד מתוך כוונה לרמות עובר עבירה פלילית של רישום כוזב במסמכי תאגיד. על פי החוק גם מי שנמנע מלרשום פרט כלשהו אשר היה עליו לרשום מתוך כוונה לרמות, עובר את אותה עבירה וצפוי לאותו עונש. אותו מסמך תאגיד יכול להיות מסמך של נייר רשמי, אך הוא יכול להיות גם קלטת או כל דבר אחר המשמש את צרכי התאגיד ואין כל הכרח כי אותו מסמך יהיה מיוצר על ידי התאגיד ומספיק שיהיה בשימוש התאגיד.

מסמך תאגיד לא חייב להיות מסמך רשמי ומספיק שיהיה דבר שהפך לנוהל עבודה כחלק מהליכי העבודה השוטפים של התאגיד. מעבר לכך, בהצגת העדויות במהלך המשפט הפלילי הנוגע לעבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד אין הכרח להציג את הרישום עצמו ומספיק לספק עדים אשר יעידו על קיומו של אותו רישום במידה וזה אבד או נמחק.

אלמנט מהותי הנוגע לעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד נוגע לכוונת המרמה כחלק מביצוע העבירה. על מנת להוכיח כי אכן בוצעה אותה עבירה יש על התביעה להוכיח כי הייתה כוונת מרמה וכך לדוגמא ייתכן מקרה כי בישיבת דירקטוריון של חברה, איגוד או עמותה יבקש אחד החברים להכניס לפרוטוקול הישיבה הערה כלשהי, אך מנהל הישיבה יסרב להכניס את ההערה. לכאורה מדובר בהימנעות מלרשום פרט כלשהו אותו אמורים לרשום, אך כל עוד לא הייתה כוונת מרמה באותו סירוב, הרי שלא מדובר בעבירה פלילית של רישום כוזב במסמכי תאגיד.

כאמור גם מי שיגרום לאדם אחר לבצע רישום כוזב במסמכי תאגיד עובר עבירה פלילית וכך לדוגמא מנהל אשר ינחה פקיד לרשום או להשמיט פרט ממסמך תאגיד כלשהו, עובר עבירה פלילית. החוק גם מבדיל בין עבירה של זיוף מסמך לבין עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, כך שאין צורך לזייף את המסמך ומספיק לרשום או להשמיט ממנו פרט בכוונה לרמות על מנת לעבור עבירה פלילית.

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support