חוק איסור הלבנת הון

מהי הלבנת הון?

הלבנת הון היא עבירה פלילית ומהותה הסתרת מקורו של כסף שהושג ע"י עבריינים בדרכים לא חוקיות. חוק איסור הלבנת הון נקבע על מנת למנוע זאת.

מאז שנת 2000 קיים בישראל חוק לאיסור הלבנת הון הנוגע לעבירה הפלילית של הלבנת הון, שהיא באופן הבסיסי ביותר הסתרת מקורם של כסף ורכוש. למעשה הלבנת הון היא עשיית פעולה ברכוש, לעתים פעולה פיננסית כלשהי שמטרתה להסתיר את מקור הרכוש ולגרום לו להיראות כבעל מקור חוקי וזאת משום שמקורו האמיתי של הרכוש או של הכסף בלתי חוקי. מטרת החוק לאיסור הלבנת הון היא למעשה למנוע מגורמים עבריינים ליצור רווח מפעולות עברייניות ולהסוות את אותו הרווח כרכוש או כסף שהושגו באופן חוקי.

עבירת הלבנת הון נוגעת כאמור לפעולה ברכוש אסור ואותה פעולה יכולה להיות פעולה פיננסית בנקאית, פעולה הנוגעת לניירות ערך, פעולה הנוגעת לאשראי וגם פעולה הנוגעת לרכוש אסור שבה רכוש אסור מעורבב עם רכוש חוקי ומעצם המעשה מוסתר מקורו, יעדו, או זהות בעליו של הרכוש האסור. אותו רכוש אסור הוא רכוש אשר הושג באמצעות עבירת מקור והחוק לאיסור הלבנת הון מפרט מספר עבירות מקור כולל עבירות סמים, עבירות הימורים, סחר בלתי חוקי בנשק, עבירות שוחד, עבירות הנוגעות לזכויות יוצרים, עבירות הנוגעות לניירות ערך ועבירות נוספות.

פעולה ברכוש אסור שהושג דרך ביצוע עבירת מקור אינה מספיקה על מנת לקשור את אותה הפעולה לעבירה של הלבנת הון ולמעשה על מנת להוכיח ביצוע של הלבנת הון צריך להוכיח כי בביצוע הפעולה ברכוש הייתה כוונה להסתיר את מקורו, זהותו, יעדו או את בעליו של הרכוש על מנת לגרום לזה להיראות כרכוש חוקי. כך למשל ביצוע של עבירת סמים או עבירת הימורים לבדן אינו מספיק על מנת להרשיע אדם בביצוע של עבירת הלבנת הון ויש להוכיח כי נעשתה פעולה ברווח או ברכוש שהושג דרך עבירת המקור שמטרתה להסתיר את מקורו וזהותו של הרווח או הרכוש, כך שיראה כאילו הושג באופן חוקי.

העונש בחוק על הלבנת הון

העונש בחוק למי שיורשע בעבירה של הלבנת הון הוא עונש מאסר של עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61 (א)(4) לחוק העונשין, אך על פי החוק לאיסור הלבנת הון ישנה עבירה נוספת הגוררת עימה את אותו העונש והיא עבירת דיווח. למעשה מדובר בעבירה שבה עושים פעולה ברכוש או מוסרים מידע כוזב במטרה שלא יהיה דיווח או כדי לגרום לדיווח לא נכון.

ביצוע עבירת דיווח

בשונה מהעבירה הבסיסית של הלבנת הון, בביצוע עבירת דיווח לא חייבת להיות כוונה להלבין הון ולהסתיר את זהותו, מקורו או יעדו של כסף או רכוש, אך ישנה חובה להוכיח כי הייתה כוונה להימנע מדיווח או לגרום לדיווח בלתי נכון. אותו הדיווח נובע מחובת הדיווח שחלה על תאגידים בנקאיים ולמעשה על כל בנק בישראל, על חברי בורסה, מנהלי תיקים פיננסים, בנק הדואר וכדומה. בעבירת דיווח אין צורך בביצוע עבירת מקור לצורך ביצוע עבירה של הלבנת הון ואין חובה שיהיה מדובר ברכוש אסור, אלא מספיק ביצוע פעולה ברכוש חוקי, אך כזו שמטרתה הסתרת מקורו, זהותו, או יעדו של הכסף.

עבירת דיווח יכולה להיות ביצוע של עסקת נדל"ן באמצעות כסף שהושג באופן חוקי, אך אם עסקת הנדל"ן בוצעה על מנת להימנע מדיווח על מקורו של הכסף, הרי שמדובר בעבירה של הלבנת הון ולמרות שלא מדובר בכסף שהושג באמצעות ביצוע עבירת מקור, מי שיבצע את המעשה צפוי לעונש של עשר שנות מאסר או לקנס כספי הקבוע בחוק.

בית א.ש.ר.א, דרך מנחם בגין 65, תא דואר 51273, תל-אביב

השארת פרטים מהירה

קידום אתרים מקצועי קידום אתרים מקצועי
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support